• 1. nap 2023. 07.09. vasárnap

Már csütörtökön megérkeztünk. Az elmúlt pár napban ellátogattunk Villajoyosára, (le is égtünk), megnéztük az alicantei pálma parkot, a "gombás" utcát, a Mercado-t (piac), a Marco Múzeumot, próbáltunk alkalmazkodni a párás meleghez, tájékozódni, felvenni a város ritmusát.

Vasárnap délután volt az első találkozó a PMS iskola tanáraival és a képzések résztvevőivel. Bemutatták az egyszerre futó három kurzust. Én a "Body-Mind-Nature connection: Well-being for a fully awareness and healthy lifestyle. Outdoor and environmental session" képzésen veszek részt.

Spanyolország földrajzi, történelmi, kulturális és gasztronómiai bemutatása után rövid ismertetőt kaptunk Alicantéról, majd a városnéző séta következett. A belváros látnivalói egymáshoz közel esnek, így a St Nicolas Cathedral, a Basilica of Santha Maria, a városháza. A város fölé magasodó hegyen áll a Santa Barbara Castle. Ide a hegy belsejében lévő lifttel mentünk fel, de így is kitikkadtunk a melegtől. Fagyival, innivalóval vágtunk neki a vár megismerésének. Az kevés, hogy a látvány páratlan… Mindenki selfizik, fotózkodik, lila fejjel, kimelegedve. Majd gyalog mentünk le a várból érintve egy görögös városrészt. Több építészeti hatás is érződik a városon, itt pl. a görög, de jellemző az arab hatás is.

• 2. nap 2023. 07.10. hétfő

A szállásunk a közelben van, egy kis lakást bérlünk Anitával. Éjjel az emeleti lakótársak hangos bulit csaptak, így alig vártam, hogy az "egészséges reggeli" programpontban igazi kávét ihassak. Mivel a kurzus a testi-lelki egészség, az egészséges életmód, a kinti sportok és a környezetvédelem témáját öleli fel, fontos, hogy az embernek legyen energiája a naphoz. A képzésnek otthont adó hotel éttermében az egészség jegyében bőségesen lehet válogatni a kínálatból. De legalább cukor ne legyen benne! J

Aztán csoportfoglalkozás kezdődött. A résztvevők PPT segítségével bemutatták iskolájukat, az ott folyó munkát, a sportolási és egyéb lehetőségeket, valamint hogy hol tartanak az Erasmus programban. A csoportunkban heten vagyunk, 3 fiatal ír tanár, egy olasz tanárnő Monzából, egy budapesti tesitanár és mi ketten Anitával. A helyi tanárnőnk egy fiatal spanyol lány, Elena.

Volt még néhány vizuális észleléssel kapcsolatos feladat mozgással összekötve. Majd, hogy legyen a mai napon is egy kis kihívás, 12-kor gyalog indultunk a tegnap már megismert hegyre. Szerencsére csak a feléig. Itt labdás koordinációs játékok és bizalomerősítő társas gyakorlatok következtek. És mindig: lélegezz, ne feszülj!

Este kipróbáltam a gazpacho-t, nevezzük paradicsomlevesnek.

• 3. nap 2023.07. 11. kedd

Ez a nap a "Lépj ki a komfortzónádból!" jegyében telt. Ugye itthon azt halljuk, hogy 11-től délután 4-ig ne tartózkodjunk a tűző napon. Próbáltam védekezni a napsütés ellen, tegnap vettem uv-szűrős pólót, rajtam kalap, napszemüveg, 50 faktor és fehér nadrág. Reméltem, hogy nem lesz fotózás.

Fél órát vonatoztunk El Campello-ba, majd legyalogoltunk a sziklás partra. Itt várt minket Mathias from Chile. Alapos elméleti és gyakorlati kiképzés után szálltunk vízre. Én az egyik fiatal és jó erőben lévő ír srácot fogtam ki párnak. Így egész jól haladtunk. Egy kis öbölnél kikötöttünk és a természetben ismerhettük meg a mészkő sziklák képződését, szerkezetét, a környezet növény- és állatvilágát. A visszaúton kedvezményben részesültem, potyautasként Mathias kajákban-legyen már valami előnye a kornak is! Nagy élmény volt, sose kajakoztam még tengeren! És a leégést is sikerült elkerülni.

4. nap 2023. 07.12. szerda

Ma hegymászás volt. Az egészséges reggeli után nekieredtünk a város fölé emelkedő egyik hegynek. Még annyira meleg nem volt, ki lehetett bírni kb. két kilométert a mészkősziklákon az első megállóig. Pár fa árnyékában "kapcsolódtunk a természethez", légző-és egyensúlygyakorlatokon keresztül. Pár méterrel távolabb sziklamászó helyet mutatott Elena, imitáltuk is a mászást a fotók kedvéért. Nem akartam elhinni, hogy van még feljebb, nem vicc a kopár hegy megmászása 40 fokban. Az OK, hogy az ember kilép a komfortzónából, de hogy ott is marad ebben a hőségben 14 ezer lépés erejéig, az már sokk. Folyamatos kenekedés és vízívás. A tetőn képekről a hegyvidék élővilágával ismerkedtünk. A közeli hegyeket, csúcsokat szintén képről csodáltuk meg, akkora volt a pára, hogy nem láttunk odáig.

Úgy kidőltünk, hogy visszaérve a légkondis lakást aznap már nem hagytuk el.

• 5. nap 2023. 07.13. csütörtök

Ma "korán" reggel a parton voltunk. A Greener school csoport már javában jógázott. Laza átmozgatás után egyszerű erőgyakorlatok voltak a szabadtéri kondiparkban. Aztán a tengerben folytattuk. Félórás vízi torna után hazamentünk átöltözni, majd a szokásos egészséges reggelire Elena vendégei voltunk egy kis bárban. A helyi szendvics bőségesen tartalmazott lazacot és avokadót is. Később folytattuk a vizuális észlelés témáját, a vizuális memória tett próbára. Az ír lány, Sinead sokkal jobb volt nálam. A közös paella főzést nem vállaltuk be, helyette kimenünk a partra. Sok ember nem foglalkozik a káros sugarakkal, napozik, fürdik.

• 6. nap 2023. 07.14. péntek

Már reggel 8-kor a parton voltunk. A szokásos átmozgatás után streching a homokban. Ez itt nem különleges, rajtunk kívül sokan mozognak, futnak, erősítenek a hűvös 28 fokban. Az idősebb emberek is inkább most önnek le a partra és 10-kor már el is vonulnak.

Folytatás egészséges reggelivel.

Az utolsó foglalkozás a "Shodo"-japán kalligrafika. Tulajdonképpen a kikapcsolódás egyik lehetséges útja, lazán kell adott írásjeleket festegetni. Utána a "jugaad challenge"-azaz azaz mindenféle rejtvény következett. Betű-és szórejtvény, matematikai logika, térbeli vizuális feladatok. Mivel ez a kurzus záró napja, vizsgafeladat is van. Egy iskolai "BMN" (Body, Mind, Nature) projekt megtervezése és bemutatása. Végül a lezárás, a certificate-ek átadása és fotózás.

Többi nap

A Wizzair-hez alkalmazkodva három nappal előbb érkeztünk és a kurzus után még két napot ráhagytunk Alicantéra. Utólag is jó döntés volt, mert nem hullafáradtan estünk be a képzésre. A hőség a párával kihívás "fehér" embernek. Komolyan kell venni az uv sugárzásról szóló figyelmeztetéseket. Programokat estére szervezzen az ember. Viszont a helyi lehetőségeket ki kell próbálni, meg kell kóstolni! Így a katamarán hajókázást is, ami a csúcspont volt.

A kurzus öt napja nyilván nem okoz nagy szemléletváltozást, inkább megerősített abban, hogy a fizikai és szellemi jólét összefügg, tudatosan tenni kell érte.